Kohti talvikautta
Talvella kenkien valinnassa vallitsee usein puhdas käytännöllisyys - toiminto ennen kauneutta ja silmäniloa. Onneksi tämä tunnuslause ei enää pidä paikkaansa alumiinivanteita valitessa, koska sekä urheilullisissa että hienoissa ALCAR -malleissa on innovatiivinen SRC -pinnoite (Salt & Sun Resistant Coating). Tämä takaa vakuuttavan vanteiden ulkonäön kaikille autoille kaikkina neljänä vuoden aikana. Enää valinnan ei tarvitse perustua käytännöllisyyteen, sillä koko ALCAR mallistomme on sitä!

SCR -pinnoite sisältää 3-kerrosprosessin - pohjamaalin, värillisen maalikerroksen ja päällyslakan. Pohjamaali on aina erittäin kova ja väriltään musta tai vaaleanharmaa, maalattu sähköstaattisesti ja joka "paistetaan" 210°:ssa 45 minuuttia. Todellisena "väriaineena" on nykyaikainen märkäpinnoite, joka levitetään 180°C:ssa. Läpinäkyvä viimeisin pinnoite ja ensimmäinen suojaus ympäristövaikutuksia vastaan on huippuluokan kova päällyslakka.
Edes kiillotetut vanteet eivät ole enää rajoita vannevalintaa. Tämän myötä talvirenkaiden valinta helpottuu, tai saattaapa jopa vaikeutua erittäin laajan vannevalikoiman myötä. Tarjoamme sinulle mahdollisuuden "sovittaa uusia kenkiä" ALCAR 3D Vannesovittimen avulla. Siinä näet ja koet miltä valitsemasi vanteet näyttäisivät juuri sinun autosi alla, vain muutamalla klikkauksella!

Jos aiot vaihtaa renkaat hyvissä ajoin, on helpompi varata aika renkaanvaihtoon ennen kuin odottamaton talvisää yllättää sinut ja kaikki muutkin. Laki edellyttää talvirenkaiden käyttöä tilanteen niin vaatiessa, ja sitä sovelletaan Suomessa ympäri vuoden. Toisissa maissa tämä voi olla sidottu tiettyyn ajankohtaan, mutta meillä käyttöpaikon sanelee ajokeli ja säätila. Sään muuttuessa tai matkan suunnatessa "talvisemmille" seuduille, on hyvä ennakoida. Kesärenkailla ajaminen talvisemmissa olosuhteissa aiheuttavat vaaratilanteita; heikko pito, käsiteltävyys ja jarrutusteho. Musta jää saattaa yllättää jo syksyisilläkin keleillä! Talvirenkaiden kumiseos on pehmeämpi ja siksi joustavampi alemmissa lämpötiloissa kuin kovempien kesärenkaiden materiaali. Kumiseos kovettuu vanhetessaan, jolloin sen ominaisuudet häviävät, vaikka renkaat olisivatkin vielä ulkopuolisesti hyväkuntoisen oloiset. Hyvä tietää myös: 1. tammikuuta 2018 jälkeen valmistetuista talvirenkaista tulisi löytyä alppisymboli (vuoret tai lumihiutale) TAI symbolit “M+S”, “M.S.” tai ”M&S”.

Kesärenkaiden talvehtimiseen mukavin ja vaivattomin ratkaisu olisi pitää ne rengashotellissa rengasliikkeellä. Kellarit ja autotallit ovat kuitenkin suosittuja ja yleisiä vaihtoehtoja, vaikka monet taloyhtiöt nämä kieltävätkin. Ennen kuin varastoit arvokkaita rengas-vannesarjoja, on ne puhdistettava perusteellisesti. Lue blogistamme, miten voit tehdä sen varovasti, mutta samalla myös tehokkaasti. Seuraavaksi kuivat rengas-vannesarjat on parasta pinota vaakasuoraan päällekkäin tai pitää vanteen jalustan tai riittävän tukevan seinäkoukun päällä. Varastoinnin aikana on myös suositeltavaa nostaa ilmanpainetta 0,5 baarilla.
Jos olet jo käynyt läpi kaikki kohdat huolellisesti, kesärenkaidesi pitäisi kestää pidempään hyväkuntoisena. Varastoitavista rengassarjoista on hyvä tarkastaa onko ruuveja, nauloja tai muita teräviä esineitä kiinni kumissa? Onko materiaalimurtumia tai onko epätavallista ja epätasaista kulumista? Etenkin hybrid-autoissa voi olla eroja etu- ja takarenkaiden kulumisen välillä. Viallisessa asennossa olevat aurauskulmat aiheuttaa myös usein rankaiden epätasaista kulumista.
Tarkista kuitenkin aina renkaiden kunto ja urasyvyys kaikista renkaista yksitellen! Suomessa laki edellyttää 1,6 mm:n urasyvyyden sekä kesä- että talvirenkaissa. Vetisellä tiellä ajettaessa vesiliirron uhka noin pienellä urasyvyydellä on olemassa ja näin ollen kesärenkaiden suositeltu urasyvyys on vähintään 4mm. Tämä on myös turvallisuussuosituksemme.

Sinun on myös tarkastettava vanteet ennen niiden kausisäilytykseen laittamista, koska vanteiden pinta on saattanut vaurioitua liian lähellä käytetyistä painepesurin suuttimista, kiveniskusta/kuoppaan ajosta tai jalkakäytävän reunaan ajamisesta. Tästä seuraa vaara, jos vanteen pinta on vahingoittunut, että alumiini alkaa syöpyä, mikä tekee siitä epäsiistin näköisen, ja vanteen laipan alueella voi esiintyä jopa vuotoja. Siksi vahingot on korjattava mahdollisimman nopeasti eikä niitä saa jättää seuraavaan kevääseen, sillä vauriot ovat saattaneet pahentua. Jos olet osunut jalkakäytävän korotettuun reunaan vauhdissa tai epäsuotuisassa kulmassa, saatat jopa vaarantaa vanteen materiaalin murtumille tai vakaville muodonmuutoksille. Koska tämä voi johtaa rengaspaineen laskuun ja heikentyneeseen auton ohjattavuuteen, vanne on vaihdettava. Samalla pääset eroon ikävistä visuaalisista virheestä mikäli niitä on tullut. Noudata mottoa: Turvallisuudella kohtaa tyylin!
