Alcar

TPMS henkilöautoille

ALCAR TPMS -

OE LAATUA

TPMS:n TULEVAISUUS ON ALCAR!

TPMS tarkoittaa Tire Pressure Monitoring Systemsiä, eli rengaspaineenseurantajärjestelmää. Vuoden 2014 lopusta lähtien kaikkiin uusiin henkilöautoihin on ollut pakollista asentaa rengaspaineen mittausjärjestelmä,  joten se ei ole mitään uutta. Uutta sen sijaan on se, että ALCAR tarjoaa uuden ja huomattavasti parannetun tuotesukupolven TPMS-segmentissä henkilöautojen jälkimarkkinoille.

Seuraavassa voit lukea yksityiskohtaisesti siitä, mistä TPMS: n neljä kirjainta on kyse ja minkälaista laajaa TPMS-tukea voit odottaa ALCAR jälleenmyyjiltä.

Tietoa TPMS järjestelmästä

MIKÄ ON TPMS?

Rengaspaineenseurantajärjestelmä (TPMS) on ajoneuvoon integroitu järjestelmiä, joka seuraa jatkuvasti rengaspainetta. On olemassa kahta eri tyyppiä; suora järjestelmä (mittaamalla rengaspaine tunnistimen kautta vanteen sisällä) ja epäsuora järjestelmä (mittaamalla rengaspaine ajoneuvon ABS sensorin kautta). Näyttö auton sisällä kertoo kuljettajalle, jos yksi tai useampi renkaista on menettänyt/menettää painetta. Jokaiseen vanteeseen asennetaan oma tunnistin.

TPMS täyttää neljä eri tehtävää:

  • Lisätä ajoturvallisuutta
  • Välttää laskeneen rengaspaineen aiheuttamaa kasvanutta polttoaineen kulutusta
  • Välttää väärän rengaspaineen aiheuttamaa epätasaista renkaiden kulumista
  • Vähentää hiilidioksidipäästöjä pienemmän polttoaineenkulutuksen ja pidemmän renkaiden käyttöiän myötä
TPMS & VANTEIDEN HANKINTA

MITÄ MINUN PITÄISI TIETÄÄ OSTAESSANI VANTEET?

Jos autosi on jo varustettu rengaspaineentunnistusjärjestelmällä, sinun täytyy selvittää, onko se on suora vai epäsuora järjestelmä. Siinä tapauksessa, että autosi on varustettu epäsuoralla järjestelmällä, voit ostaa vanteet haluamaasi tapaan.

Jos autossasi on suora järjestelmä, sinun tulee ottaa huomioon seuraavat asiat ostaessasi vanteita.

1. Onko ko. vanne suunnittelu ja kaikki vaatimukset täyttävä suoraan asennettaville langattomille sensorielle?

2. Koska TPMS sisältää monimutkaista tekniikkaa, suosittelemme tekemään asennuksen ALCAR jälleenmyyjällämme. Heillä on tähän tarkoitukseen olevat erikoistyökalut ja tarvittavat ohjelmointilaitteet. Näin autolle pystytään koodaamaan mahdollisesti muuttunut rengaskoko, huoltotyöt ja muut päivitykset. Mikäli uusia/muuttuneita tietoja ei ”kerrota”/ohjelmoida autolle, niin tästä aiheutuu turhia varoituksia ja huomioita auton näyttöön, vaikkei rengaspaine olisikaan laskenut.

Kaikki ALCAR vanteet ovat jo valmiiksi sopivia langattomien TPMS antureiden asentamiseen. Asiaa koskevat tiedot on kirjattu myös TÜV todistuksiin. Kaikki jälleenmyyjät ovat kokeneita ja osaavia ammattilaisia ja siksi vanteiden ostaminen ALCAR Finlandin jälleenmyyjiltä on niin helppoa!

TPMS TIETOTAITOA

TEKNISIÄ TIETOJA JA VAIKUTUKSIA TPMS JÄRJESTELMÄN YLLÄPITOON JA HUOLTOON

Mitä eroja suoralla ja epäsuoralla järjestelmällä?

Suora järjestelmä mittaa rengaspaineen tunnistimen kautta vanteen sisältä. Tämä tieto välittyy langattomasti ajoneuvon ohjaustauluun. Eri autonvalmistajolla on erilaisia näyttöjä, joten ei voida yksiselitteisesti sanoa näkyykö ajoneuvon kuljettajalle vain syttynyt huomiovalo, mikäli TPMS havaitsee jossain renkaassa rengaspaineen laskua. Toisissa ajoneuvoissa on tarkemman TPMS lukijat, jolloin saadaan tarkka tieto siitä minkä renkaan paine on laskenut ja voidaan seurata jokaista rengasta erikseen.

Miten epäsuora TPMS toimii?

Epäsuora järjestelmä on integroitu ajoneuvon ABS- ja luistonestoantureihin. Tällöin voidaan seurata yksittäisten renkaan pyörimisnopeuksia. Mikäli pyörimisnopeuksissa on eroavaisuuksia, reagoi TPMS paine-eroihin. Lisäksi paineen eroista johtuvat heilahdukset mitataan vanteiden kautta kehittyneestä signaaleista. Muutos katsotaan painehäviöksi, jolloin myös TPMS reagoi tähän.

Mitä etuja ja haittoja näistä järjestelmistä?

Suora TPMS mahdollistaa erittäin tarkan tiedonkeruun ja siinä on lisätoimintoja, kuten rengastuksen tunnustamista ja painehäviön tunnistus, jos ajoneuvo on paikallaan. Suora TPMS edellyttää erillistä asennustyötä, jolloin tunnistin asennetaan/vaihdetaan renkaidenvaihdon yhteydessä. Kaikissa renkaissa (kesä, talvi, vara) tulee olla asianmukaisesti toimiva tunnistin.

Epäsuora TPMS ei ole yhtä täsmällinen kuin suora järjestelmä. Sen huono puoli on se, ettei se mittaa varsinaista rengaspainetta eikä renkaan lämpötilaa. Tiedot rengaspaineen laskusta ovat ajoneuvon jo olemassa olevien muiden järjestelmien kautta saatuja tietoja, joilloin niissä voi olla myös virheellistä tietoa. Lisäksi se ei havaitse renkaista paineen menetystä auton ollessa paikallaan. Kuitenkin tämä järjestelmä on helpompi asentaa ja hinnaltaan edullisimpi, koska itse vanteeseen ei tule erillisiä antureita.

Miten TPMS vaikuttaa auton ylläpitoon ja huoltoon?

TPMS käyttö asettaa uusia haasteita sekä ajoneuvon käyttäjälle että vanteiden ja renkaiden jälleenmyyjille. Haasteet ovat samankaltaisia;

Ajoneuvon omistaja ei voi yksinkertaisesti vaihtaa renkaitaan itse, sillä hän tarvitsee avukseen ammattitaitoisen jälleenmyyjän, koska TPMS sisältää monimutkaista tekniikkaa. Jälleenmyyjällä on tähän tarkoitukseen olevat erikoistyökalut ja tarvittavat ohjelmointilaitteet sekä osaava henkilökunta. Näin autolle pystytään koodaamaan mahdollisesti muuttunut rengaskoko, huoltotyöt ja muut päivitykset. Mikäli uusia/muuttuneita tietoja ei ”kerrota”/ohjelmoida autolle, niin tästä aiheutuu turhia varoituksia ja huomioita auton näyttöön, vaikkei rengaspaine olisikaan laskenut. Auton uudelleenopetus tulee tehdä jokaisen rankaanvaihdon yhteydessä.

Voinko asentaa itse renkaat, joissa on suora TPMS järjestelmä? 

Renkaiden asennus on turvallisuuden kannalta iso asia ja vaatii asiantuntemusta (renkaan kunnon tarkastus, asennus oikeaan pyörimissuuntaan jne...). Siksi suosittelemme aina, että alle asennus suoritetaan ammattitaitoisella jälleenmyyjällä.

Suora TPMS järjestelmä tuo mukanaan myös seuraavat tekniset vaatimukset: 

  • Tunnistimen kulumisen estämiseksi venttiili ja tiivisteet tulee vaihtaa jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä
  • Uudet renkaat: uusi kokoonpano tulee koodata ajoneuvoon, jos kyseessä uudet tunnistimet (uusi tunnistin ID) tai tunnistimen asentoa muutetaan vanteessa paremman yhteyden saavuttamiseksi TPMS
    vastaanottimen ja tunnistimen välillä.
  • Akun taso ja toimintakyky on tarkastettava aina vaihdettaessa renkaiden tunnistimet


Oma ajoneuvoni ei ole varustettu TPMS järjestelmällä. Täytyykö minun jatkossa asennuttaa TPMS tunnistimet?

TPMS järjestelmän käyttö ei ole pakollista. Ajoneuvoihin, joissa on tehdasasenteinen TPMS järjestelmä, suositellaan jatkossakin käyttämään joko suoraa tai epäsuoraa TPMS järjestelmää, riippuen tästä kumpi järjestelmä on ajoneuvoon alkujaan tehtaalla asennettu.

TPMS järjestelmän käyttö tai myöhempi asennus (ns. jälkiasennus) ei ole pakollista, mutta erittäin suositeltavaa turvallisuuden vuoksi.

TPMS LAKISÄÄDÖKSET

ONKO TPMS KÄYTTÖ PAKOLLISTA?

Kesäkuussa 2014 säädettiin EU-direktiivi, jonka mukaan 1.11.2014 alkaen kaikki uudet autot on varustettava rengaspaineenvalvontajärjestelmällä. Suomessa tästä nousi kova keskustelu, sillä Suomessa Tieliikennelaki velvoittaa henkilöautoja käyttämään talvirenkaita talvikautena. Eli renkaat on pakko vaihtaa kahdesti vuodessa, mikäli autoa käytetään ympäri vuoden. Tällöin aina renkaidenvaihdon yhteydessä myös renkaiden kunto ja rengaspaineet tarkastettava. Suomi vapautettiin tästä EU-säädöksestä em. syiden nojalla.

Laki ei siis velvoita TPMS järjestelmän käyttöä ja se voidaan kytkeä halutessaan pois tai poistaa kokonaan ilman muutoskatsastuksia.

TPMS tarkoituksena on lisätä ajoturvallisuutta, vähentää polttoaineen kulutusta ja renkaiden epätasaista kulumista. Koska uusissa ajoneuvoissa on jo tämä TPMS valmiiksi olemassa, on erittäin suositeltavaa käyttää sitä. Järjestelmän käyttö näkyy suoraan jo auton käyttäjälle säästönä polttoainekuluissa ja renkaiden tasainen kuminen vähentää tarvetta vaihtaa yksittäisiä renkaita ennen aikaisesti. Tärkeimpänä on kuitenkin ajoturvallisuus.

Uusi ALCAR Plug&Drive sensor sukupolvi

Uusi ALCAR Sensor Plug & Drive on jo valmiiksi ohjelmoitu ja valmis käytettäväksi välittömästi. Tämä säästää aikaa renkaiden vaihdon yhteydessä. Vain kuusi eri tunnistintyyppiä, joka tunnetaan lyhenteellä P&D, tarjoaa 96% auton kattavuuden* Euroopan markkinoilla eikä vaadi ohjelmointia eikä konfigurointia. Tämän tunnistimen iskulause on yksinkertainen: Plug and drive, asenna ja aja. ALCAR P&D -tunnistin on kuitenkin myös vapaasti ohjelmoitavissa, ja yhdessä ALCAR Universal Sensor -toiminnon kanssa se on markkinoiden nopeimmin vapaasti ohjelmoitavissa olevien tunnistimien joukossa.

*Koskee kaikkia automalleja vuodesta 2018 alkaen

Plug & Drive Sensor

 

 

Kaikissa uusissa ALCAR tunnistimissa on huomattavasti parempi akun käyttöikä älykkään akunhallinnan ja nopeiden hyväksyntöjen (Vmax) avulla jopa 300 km/h:n asti. Uusi ALCAR SENSOR -sukupolvi takaa OE-laadun. TÜV SÜD on testannut ja sertifioinut sen erittäin korkeilla vaatimuksilla ja ankarissa olosuhteissa. 

 

Enemmän joustavuutta liiketoimintaan

Uusi "ALCAR Sensor Universal" tarjoaa vastineeksi maksimaalisen joustavuuden kattamalla kaikista automalleista lähes 99 prosenttia*. Universal-tunnistin on yksi markkinoiden nopeimmin vapaasti ohjelmoitavista tunnistimista. Sen lisäetuna on, että ohjelmointi voidaan suorittaa monilla itsenäisillä TPMS-työpajatyökaluilla. Universal-tunnistin on saatavana neljällä erityyppisellä venttiilillä: Clamp in: musta, hopea ja harmaa sekä Snap in musta.

*Relates to all car models starting in 2018

 

Kaikissa uusissa ALCAR tunnistimissa on huomattavasti parempi akun käyttöikä älykkään akunhallinnan ja nopeiden hyväksyntöjen (Vmax) avulla jopa 300 km/h:n asti. Uusi ALCAR SENSOR -sukupolvi takaa OE-laadun. TÜV SÜD on testannut ja sertifioinut sen erittäin korkeilla vaatimuksilla ja ankarissa olosuhteissa. 

Kustannustehokas OE-tarviketunnistin

Uusi “ALCAR Sensor Single” on ennalta ohjelmoitu OE-tarviketunnistin. Ehdottomasti identtinen OE-tunnistimien kanssa, 100-prosenttisesti luotettava ja valmis välittömästi käyttöön. Yksi tunnistin on helppo asentaa Euroopan yleisimpiin automalleihin, ja se on kustannustehokas vaihtoehto kaikille rengasliikkeille, autoliikkeille, huoltamoille ja korjamoille. 

 

Kaikissa uusissa ALCAR tunnistimissa on huomattavasti parempi akun käyttöikä älykkään akunhallinnan ja nopeiden hyväksyntöjen (Vmax) avulla jopa 300 km/h:n asti. Uusi ALCAR SENSOR -sukupolvi takaa OE-laadun. TÜV SÜD on testannut ja sertifioinut sen erittäin korkeilla vaatimuksilla ja ankarissa olosuhteissa.  

Laaja OE-tunnistimien alue

ALCAR täydentää tunnistintuotevalikoimaansa yleisimmillä ja tärkeimmillä OE-tunnistimilla. Verkkokaupasta löydät laajan valikoiman OE-tunnistimia, joissa on tuotemerkkejä Schrader, Continental / VDO, HUF / BH-Sens ja Pacific.

 

Kuinka asennat ja tarkastat TPMS tunnistimen

TPMS uudelleen opetus paikallaan

ALCAR TPMS Työkalut

Monimutkaiset haasteet edellyttävät yksinkertaisia ratkaisuja. Siksi ALCAR tarjoaa räätälöityjä ratkaisuja rengasliikkeille, autoliikkeille, korjaamoille ja huoltamoille.

ALCAR TECH600

ALCAR tarjoaa räätälöidyn ratkaisun: Uusien tunnistimien lisäksi ALCAR kehitti samanaikaisesti uuden korkean suorituskyvyn työkalun yhteistyössä TPMS-diagnoosityökalujen valmistuksen maailman johtavan BARTEC:n kanssa. ALCAR TECH600:n avulla jälleenmyyjiemme asiantuntijoilla on nyt käytettävissään kattava diagnoosi- ja ohjelmointityökalu, joka sisältää monia lisäominaisuuksia. Uusi ALCAR TECH600 sisältää muun muassa värinäytön, WIFI:n, Bluetooth OBDII:n, langattoman latauksen ja kestävän ergonomisen kotelon. Parannetun navigoinnin, laajan valikoiman valikkokielien, suorien päivitysten WIFI:n kautta sekä kattavien OBD-analyysivaihtoehtojen ansiosta uusi työkalu helpottaa päivittäisiä työrutiineja. Lisää tähän automaattiseen tunnistintunnistukseen, moniohjelmointiin, ERP-integraatioon ja laajaan tietokantaan uudelleenoppimismenettelyjä varten sekä kolmen vuoden lisenssijakso. Kertaluonteinen ALCAR-päivitys erikoistarjous tarjoaa kaikille jälleenmyyjille kattavan kattavuuden suurimpien tunnistinvalmistajien kanssa maailmanlaajuisesti.

 

Uusi TECH600diagnostiikkatyökalu saatavilla ALCAR Verkkokaupasta

 

Uusi ALCAR TECH600 on markkinoiden johtava ja nopein TPMS-työkalu. Olemme kehittäneet yhdessä BARTEC:n kanssa uuden kattavan tehokkaan työkalun, joka tekee jokapäiväisestä asennustyöstäsi mahdollisimman helpon. Automaattinen tunnistintunnistus, moniohjelmointi, ERP-integrointi ja kattava tietokanta uudelleenoppimisprosesseja varten sekä kolmen vuoden lisenssikausi.

Uusia tunnistinkehityksiä ovat seuraavat parannukset:

  • Laaja kattavuus ajoneuvoille Plug & Drive ja Universal tunnistimissa
  • Markkinoiden nopein tunnistimien kontaktiton ohjelmointi
  • Parempi yhteensopivuus muiden TPMS työkalujen kanssa
  • Suurempi tunnistimen nopeushyväksyntä, jopa 300 km/h
  • TÜV hyväksytty!

Helpoin ja nopein tapa päästä käsiksi tarjoukseesi on kirjautua sisään ALCAR Verkkokauppaan.

ALCAR TECH300

TECH300 on ammattimainen TPMS-diagnoosi- ja ohjelmointityökalu BARTEC:lta, joka on maailman johtava TPMS-diagnoosityökalujen valmistuksessa. Laajan tietokannan avulla voit suorittaa TPMS-järjestelmään liittyviä töitä kaikille autoille ja ohjelmoida kaikki ALCAR-tunnistimet. Mukana toimitettavalla OBD-johdolla voit opettaa tunnistimet uudelleen ja diagnosoida TPMS-virheitä. Työkalusta löydät kaikki tarvittavat uudelleenoppimismenettelyt ja tunnistimie osien numerot.

 

ALCAR VT56

Vuodesta 2014 lähtien monet ALCAR-asiakkaat ovat ottaneet ensimmäiset TPMS-askeleet ALCAR VT56:lla. Suuri värinäyttö ja laaja tietokanta onnistuivat vakuuttamaan asiakkaat. ATEQ luottaa edelleen lippulaivaansa ja tukee työkalua myös jatkossa toimittamalla päivityksiä. VT56 n avulla voit ohjelmoida kaikki ALCAR-tunnistimet.

 

Ohjelmistot & Tarvikkeet

 

Päivitykset 

BARTECin tietokoneohjelmalla TPMSDesktop by BARTEC, voit päivittää ALCAR TECH600- tai TECH300-laitteesi. Ohjelmistopäivitykset sisältävät esimerkiksi uudet automallit, uudelleenoppimismenettelyt, laajennetun OBD-kattavuuden ja uudet ohjelmointikoodit universaaleille tunnistimillemme. Lisäksi TPMSDesktopin avulla voit luoda käyttöliittymän tietojen siirtämiseksi varastonhallintajärjestelmään!

ALCAR VT56:lle ATEQ tarjoaa webVT PC-ohjelmiston, joten pysyt aina ajan tasalla VT56:n kanssa.

Lisenssit

Onko TPMS-työkalusi lisenssisaika päättynyt? Ei huolta! ALCAR verkkokaupasta, löydät vaihtoehdon laajentaa tai uusia lisenssisi kaikille ALCAR TPMS -työkaluille. 

Päivitykset

Tarjoamme uudelle  ALCAR TECH600 TPMS-työkalulle ainutlaatuisen päivityserityisen kaikille jälleenmyyjille, jotka tarjoavat kuluttajille kattavan valikoiman suurten tunnistinvalmistajien yleistunnistimia ohjelmoitavaksi. Päivityskoodin syöttämisen jälkeen voit ohjelmoida Schrader-, HUF / BH-Sens- ja Alligator-tunnistimet jo olemassa olevien ALCAR-tunnistimien (ALCAR Sensor + ALCAR by Schrader) lisäksi.

Työkalutarvikkeet

Oletko vahingossa asettanut väärin tai vahingoittanut jotain? Tarjoamme laajasti varaosia TPMS-työkaluusi. Ei ole väliä onko se OBD-johto, Bluetooth OBD tai latauslaite, meillä on oikea varaosa BARTEC:ltä tai ATEQ:lta.

ALCAR suosittelee kaikkien asiaankuuluvien TPMS-venttiilien komponenttien vaihtamista joka kerta renkaita vaihdettaessa turvallisuuden ja järjestelmän toimivuuden varmistamiseksi.

ALCAR:lta löydät oikeat venttiilit kaikille johtavien valmistajien OE-tunnistimien sekä yleisimmille ja tunnetuimmille jälkimarkkinoiden tunnistimille. ALCAR TPMS ohjeista löydät tietoa oikeaan venttiiliin, tunnistimeen ja huoltosarjoihin.

Vaikka napsautettava kuminen (snap-in) venttiili on vaihdettava kokonaan, ovat metalliset clamp-in venttiilit tarkistettava ainakin kumitiivisteen, kannen mutterin, venttiilin sydämen ja venttiilin kannen suhteen ja vaihdettava tarvittaessa.

Laaja ALCAR-huoltosarjavalikoima tarjoaa kaikki tarvittavat osat johtavilta tunnistinvalmistajilta. Käy ALCAR TPMS -konfiguraattorissa verkkokaupassa  tilataksesi oikean huoltosarjan, tai voit yksinkertaisesti selata huoltosarjojen allokointiluetteloa.

ALCAR-TPMS huoltosarjan avulla sinulla on kaikki tarvittavat työkalut TPMS-tunnistimien asentamiseen ja säätämiseen. Kalibroitu momenttiavain tarvittavilla kiinnikkeillä, jakoavain vääntömomentilla varustettuihin venttiilin sisäkkeisiin tai pieni T6-momenttiavain vanhempiin tunnistinmalleihin. Työkalusarja, jonka tuotenumero on SKA001, löytyy  ALCAR Verkkokaupasta.

ALCAR TPMS konfiguraattori on täydellinen tuki TPMS liiketoiminnallesi. Konfiguraattori listaa kaikki tunnistimiin liittyvät tiedot selkeästi ja yksityiskohtaisesti. Voit tutkia minkä tahansa tunnistimen numeron, tarkastella autoon liittyviä uudelleenoppimismenettelyjä ja tulostaa ne, löytää huoltosarjat ja varaventtiilit. Strukturoitu, selkeä ja aina ajan tasalla - ALCAR TPMS konfiguraattori. 

REKISTERÖIDY ALCAR MEMBERS AREASSA  NYT JA KOKEILE UUTTA TPMS KONFIGURAATTORIAMME.

 

Video TPMS toiminnasta ja tarkastamisesta

 

Video uudelleen opettamisesta ja tunnistimien asentamisesta

         

Image Videos

KOLME  tapaa TPMS tunnistimien opettamiseen

Automaattinen opetusAuto pystyy oppimaan oppia uusien tunnistimien ID:t ilman työkalua. Tunnistimien oppiminen edellyttää vain auton ajamista. Joissakin tapauksissa (esim. BMW) aktivointi on välttämätöntä auton ajotietokoneen kautta.

Vinkki: Anna auton seistä noin 20 minuuttia renkaiden asennuksen jälkeen, jotta järjestelmä kalibroituu uudelleen. Tämä on erittäin tärkeää. Auto ei ehkä etsi uusia tunnistimia, jos renkaiden vaihto tapahtui liian nopeasti. Uudelleenoppimismenettely voi kestää 5-20 minuuttia (automallista riippuen), jonka aikana suosittelemme ajamaan vähintään 20 km/h nopeudella.

OBDTPMS-työkalu, jossa on OBD-sovitin, tarvitaan uusien tunnistin-ID:n ohjelmointiin auton ohjausyksikön kautta. Uudet tunnistin-ID:t voidaan ohjelmoida ajamatta autoa.

Vianmääritysvinkkejä: Siirrä uudet tunnistin-ID:n OBD:n kautta ja odota 5 minuuttia (kun työkalu ja auto kytketään päälle ja kytketään toisiinsa). Kytke sitten auton käynnistysasento OFF ja sitten ON (moottori sammutettu) ja odota vielä 5 minuuttia. Sillä välin skannaa tunnistimet uudelleen TPMS-työkalulla. Aja sen jälkeen autolla vähintään 10 minuuttia.

Toyota/Lexus: Tunnistin-ID:n siirto voi olla lukittu. ALCAR TPMS -työkalujen avulla voit ensin avata ohjausyksikön lukituksen OBD:n kautta ja aktivoida sitten ID-siirron.

Paikallaan – Käytä TPMS-työkalua auton kanssa uudelleen oppimisen tilassa. Uudet tunnistin-ID:t voidaan tallentaa auton ohjausyksikköön ajamatta autoa. Aseta auto uudelleenoppimistilaan ja skannaa tunnistimet TPMS-työkalulla.

Tämä uudelleenoppimismenetelmä on hyvin yleinen yhdysvaltalaisissa malleissa, ja se löytyy myös Euroopasta, esim. Opelissa (Chevrolet) tai Fordissa.

Vinkki: Aseta auto uudelleenoppimistilaan auton valikosta tai tarvittaessa painamalla avaimen lukituspainiketta samanaikaisesti uudelleentunnistustilassa. Kytke ennen tätä käsijarru päälle.

E-mail: vannemyynti@alcar.fi

Puhelin: 010 526 7500

Members Area