Tekninen perusta ja yksityiskohdat

Autossa istuessamme tuskin koskaan ajattelemme, kuinka ne kuljettavat kuormansa. Karkeasti sanottuna, auton vanteet ovat sen jalkoja, ja kuten me kaikki tiedämme, niinen tulee olla oikeassa asennossa. Vino tai jopa loukkaantunut jalka johtaa geometrian jatkuvaan muutokseen, kun ihmiskeho yrittää tasapainottaa suurimman osan virheistä. Ihmisissä ja autoissa tämä voi johtaa yksipuoliseen kulumiseen, vaurioihin sekä vaaraan muille ja kuljettajalle.

Siksi AEZ, premium-alumiinivanteiden valmistaja, on sitoutunut noudattamaan korkeimpia laatustandardeja. Valmistaja ei vain noudata tiukkoja lakimääräyksiä, vaan ylittävät ne moninkertaisesti. Se ei ole vain kauniita sanoja, vaan tämä merkitsee oikeasti korkeaa laatua ja korkeinta mahdollista turvallisuutta.

Wheelprofile Eng

Pulttijako / Pultinreikien lukumäärä
Määrittää kunkin ajoneuvon kiinnityspulttien määrän ja pulttipiirin halkaisijan.

Keskireiän halkaisija 
ALCAR käyttää tietyissä vanteissa niin sanottua soviterengasta. Tämä mahdollistaa saman vanteen käyttöä useammassa automerkissä, joissa on eri keskireiän halkaisija.

Offset
Tämä on mitta vanteen “kuvitteellisen” keskikohdan sekä asennuspinnan etäisyydestä toisiinsa. Tämä mitta on erittäin tärkeä, koska se määrittää vanteen sijainnin autossa (kuinka paljon vanne on "sisällä" tai "ulkona" pyörän koteloon nähden).

Vanteen leveys 
Vanteen leveys mitataan vanneolakkeiden välistä. Tämä ilmaisee vanteen nimellisleveyden.

Vanteen olake 
Vanneolake estää rengasta tippumasta pois paikaltaan, kun renkaaseen kohdistuu sivuttaisvoimia (esimerkiksi mutkaan ajettaessa) tai mikäli renkaan ilmanpaine tippuu äkillisesti.

Esimerkiksi: 7,5Jx17H2

7,5 Nimellisleveys (vanteen leveys)
J Vanteen laipan koko
17 Vanteen nimellishalkaisija
H2 Kaksinkertainen kohouma (yksilöllinen kohokuvio)

Yksiosainen vanne
Yksiosaisessa vanteessa vanne ja koko muotoilu on valmistettu yhdestä kappaleesta. Vanteen valmistukseen kuuluu valu- tai taontaprosessi. Yksiosaiset vanteet ovat yleisimmin käytettyjä alumiinivanteita.

Valaminen
Vanteiden valmistuksessa käytetään ns. pysyvää muottivaluprosessia. Perusero vanteiden välillä tehdään painovoimaisen ja matalapainevalun välillä. Molemmissa tapauksissa pysyvä muotti täytetään sulalla alumiiniseoksella. Kun vanne on valettu, muotti poistetaan ja vanne on valmis. Pysyvä muotti on tehty teräksestä ja sitä voidaan käyttää keskimäärin 50 - 80 tuhatta kertaa yhden vannemallin valamiseen

Vannemallin kehitys
Vanteen tarina alkaa suunnittelusta. Ensin kehitetään suunnitteluvaatimusasiakirja. Se koostuu suunnittelun perusmääritelmästä ja visuaalisesta konseptista sekä vanteen teknisestä rakenteesta.

Vanteen rasitustesti
Tässä testissä 3D-vannemalliin kohdistetaan valtavia jännityksiä ja voimia - joita ei koskaan voida saavuttaa todellisuudessa - tietokoneimulaatiota käyttämällä, ja muodostuneet jännitykset ja muodonmuutokset lasketaan. Tämä prosessi sisältää kolme eri vaihetta ja muodostaa perustan uuden vanteen suunnittelulle.

  • Vanteen rasitustesti
  • Pinnojen muodonmuutos
  • Viimeinen vannetesti

Vanteen muutosten analyysi näytetään tietokoneiden kautta eri väreillä. Alueet, joissa on suurinta rasitusta, on merkitty punaisella, kun taas alueet, joissa ei ole rasitusta, ovat vihreitä. Kaikkiin AEZ-tuotteisiin kohdistuu kehitysvaiheessa valtavia rasituksia, jotta mikään ei jää sattumanvaraiseksi. Tämä lisää kuljettajan turvallisuutta ja varmistaa, että valmistamme vain korkealaatuisia tuotteita, jotka läpäisevät tiukimmat laatuvaatimukset.

Jokainen AEZ-, DOTZ- ja DEZENT-tuotemerkkien vanne on tietysti TÜV-sertifioitu, takaamaan huippulaadun ja tieturvallisuuden monien vuosien ajan. TÜV: n päätestit sisältävät:

Säteittäinen rasitustesti:
Simuloi sivuttaisvoimia, jotka aiheuttavat rasituksen vanteeseen kaarron aikana. Testipöydällä jokainen alumiinivanne venytetään jäykästi sisälaippaa pitkin kiinnitysrenkaalla ja säteittäinen rasitustesti suoritetaan vanteen kiinnityspinnan kautta.

Vierintätesti:
Tässä testissä vanteen rasitusta simuloidaan ajon ja kaarteiden aikana.

Iskutesti:
Tämä testi simuloi jalkakäytävän kosketusta. Kiilamuotoista vasaraa käytetään osumaan kerran sekä puolaan että venttiiliin.

Soveltuvuustesti:
Tässä testissä jokainen markkinoilla oleva auto testataan erilaisilla vanteilla määrittämällä poikkeama, renkaat ja vaatimukset.

SRC pinnoitten ansiosta ALCAR alumiinivanteet sopivat täydellisesti ympärivuotiseen käyttöön

ALCAR:in alumiinivanteilla voit ajaa autolla tyylikkäästi kaikkina vuodenaikoina. Laadukas ja innovatiivinen SRC-pinnoite varmistaa, että vanteet näyttävät silti hyvältä jokaisen kaudenkin päätyttyä. Vaikka alumiini ei syövy, kuten rauta tai teräs, hapettuminen johtaa pian epätyydyttävään harmaaseen kerrokseen vanteen pinnassa. Siksi ALCAR SRC -pinnoite parantaa vanteen ”luonnollista suojaa” tiesoraa, lunta ja jäätä, voimakasta aurinkoa ja pieniä naarmuja vastaan.

Nimi tarkoittaa ”salt & sun resistant”, kun taas C-merkki tarkoittaa päällyspinnoitetta - pohjamaalia, värimaalia ja viimeistely- tai tiivistyskerrosta. Jokaisen vanteen pohjamaali on aina erittäin kova jauhemaali, musta tai vaaleanharmaa, joka levitetään sähköstaattisesti jonka jälkeen vanne “paistetaan” 210° C: ssa 45 minuuttia. Tämän jälkeen todellinen ”väriaine” levitetään märkäpinnoitteena, joka tarvitsee vielä 40 minuutin kuivauksen 180° C: ssa. Läpinäkyvänä tiivistyksenä ja ensimmäisenä puolustuslinjana ympäristövaikutukssia vastaan voidaan käyttää jopa kahta premium-luokan kirkasta lakkaa.

Valmistelu on kaiken perusta

Uuden SRC-tekniikan aikana ALCAR on myös suorittanut merkittäviä parannuksia esikäsittelyssä. Järjestelmää on nykyaikaistettu edelleen käyttämällä uusia kemikaaleja uuden annos- ja kontrollimenetelmän yhteydessä. Tällä tavalla kaikki seuraavat maalausprosessit voitaisiin lisäksi optimoida. Olemme saavuttaneet tavoitteemme, saada maalauksen laatu OE-standardin korkeimmalle tasolle.

Huipputason laatustandardit

Se, kuinka hyvin alumiinivanteet on suojattu SRC:n avulla, paljastuu esimerkiksi CASS:n mukaisella suolasuihkutestillä, jossa naarmutetaan pintaa fyysisesti ja siitä, että kaikkien maalien korroosionkestävyys on ennalta testattu riippumattomien, ulkoisten laboratorioiden toimesta. ECE-R124:llä. Koe on 300 tunnin “helvetti”, eli kivisiruja, suolaa, etikkahappoa ja kuparikloridia.

Kiven kova

Seuraavaksi suoritetaan vakiona poikkileikkaustesti sen tarkistamiseksi, tarttuvatko maalikerrokset tiukasti pintaan. Pinta leikataan kuusi kertaa pohjaan nähden muodostaen yhdensuuntaiset viivat, jotka on ristitetty oikeassa kulmassa kuudesti toisiinsa nähden. Nyt pinta on viilletty toistuvasti, jonka jälkeen pinnoite tutkitaan perusteellisesti. Tällä varmistetaan, että sarjan kaikki vanteet täyttävät kyseisissä kokeissa saavutetut korkeat SRC-laatustandardit. Jokainen vanne tarkastetaan silmämääräisesti ja kerrokset mitataan: Parempi turvallinen kuin pahoillani ja ”Salt & Sun Resistant” koko vanteen käyttöiän ajan.

Aikaisemmin saatujen kysymysten vuoksi lue seuraava:
Seuraava mekaaninen käsittely ja/tai lämpökäsittely ei ole sallittua. Tällainen uudelleen käsitelty vanne ei enää vastaa vahvistettua versiota ja johtaa tyyppihyväksynnän päättymiseen!